Het braafste jongetje van de Nimbyklas

Daags voor de gemeenteraadsverkiezingen komt de Amsterdamse wethouder de Vries van Verkeer en Vervoer met een update van het ambitieuze plan om in tweeëneenhalf jaar alle niet volledig elektrische taxi’s, bestelbussen, vrachtwagens, autobussen en vaartuigen te weren uit de Ring (AT5, maart ‘21). 

Een mooie manier natuurlijk om af te rekenen met Roemeense roofbendes, Poolse zwartwerkers en de louche bezorgdiensten binnen post.nl.

Tweedehands elektrische bestelbusjes zijn al snel minstens €30.000,- waar maximaal 20% subsidie voor te krijgen is. Met een beetje mazzel is je oude diesel nog best toonbaar en valt er nog €5000,- voor te vangen buiten Amsterdam. Wat betekent dat er nog een investering nodig is van een slordige €20.000,- binnen 2,5 jaar. 

De Roemeense roofbendes moeten dit opzich nog wel voor elkaar kunnen krijgen als ze een beetje hun best doen, maar als je zzp leverancier aan de horeca bent is er in de afgelopen twee jaar weinig ruimte geweest om een dikke spaarpot op te bouwen. Gevolg, nog verdere verschraling van het horeca aanbod in de stad. Dat wat nog niet failliet is gegaan kan straks enkel nog worden bevoorraad door de Heinekens en Sligro’s van deze stad.

Dat is slechts het begin van het probleem. Netbeheerder Liander kampt al enige tijd met knelpunten op het stroomnet, doordat dit netwerk niet toereikend is voor onze stijgende vraag naar stroom. ‘Bouwen, bouwen, bouwen’ gaat zo goed als zeker hierdoor vertraging oplopen en grootverbruikers als scholen, winkels en zorginstellingen kunnen al niet meer worden aangesloten (Parool, september ‘21). Als de krapte nu al zo zorgwekkend is, hoe verstandig is het dan om het aantal laadpalen van 18.000 op te hogen naar 82.000?

Want het blijft niet enkel bij een milieuzone voor vrachtverkeer en bestelbusjes. Na de in 2017 gestartte dieseljacht zullen per 2030 ook de overige benzine- en dieselauto’s eraan moeten gaan geloven. Over 7,5 jaar moeten alle auto’s binnen de Ring elektrisch zijn. Goed nieuws natuurlijk voor de aandeelhouders van Tesla, maar minder goed nieuws voor de pauperambtenaren en klootjesforens die uit de Ring worden verdreven. Bewoners van de Grachtengordel en Oud Zuid kunnen zich deze groene investering wellicht nog wel veroorloven, maar binnen de Ring ligt meer dan enkel dit kapitaalkrachtige onroerend goed.

Om even een idee te geven om hoeveel extra stroom het hier gaat heb ik een klein rekensommetje gemaakt: 

In de hele maand januari 2022 werd er gemiddeld per laadpunt in Amsterdam 482kWh getankt, waarbij de palen 70% van de tijd in gebruik waren (evdata.nl).

Amsterdam heeft momenteel 18.000 laadpalen en dit moeten er 82.000 worden om de doelstelling van 2030 te realiseren. Uitgaande van gemiddeld evenveel kWh en gebruik per laadpaal betekent dat (64.000×482) 30.848.000 kWh extra per maand.

Die giga windturbines produceren 6.500.000 kWh per jaar. Er zijn dus 57 van die megazwaaiers nodig en ik vermoed dat die niet geplaatst gaan worden binnen diezelfde Ring. 

Dat is precies waar steeds de crux zit in de hele energietransitie. Naast het feit dat mensen worden gedwongen diep in de buidel te tasten en er een megalomane aanslag op het elektriciteitsnetwerk wordt gepleegd, proberen we tevens constant het braafste jongetje van de Nimbyklas (not in my backyard) te zijn. In plaats van daadwerkelijk een probleem op te lossen verschuiven we het naar een andere locatie.

Strenge milieuwetten drijven de visserij naar Ghana, de afvalverwerking naar Maleisië en de bio-industrie naar China. Op deze plekken kan nog wel worden geproduceerd zonder de tussenkomst van de milieupolitie, alleen…Wellicht is het voor de politiek brand new information, maar de CO2, stikstof en microplastics die hierbij ontstaan komen op precies dezelfde planeet terecht als waar wij op wonen.

Waarom probeert het braafste jongetje niet een keer een ander in de klas te helpen aan een voldoende in plaats van zelf perse die tien te willen halen? Door de export van afval te verbieden en volgens de eigen milieueisen te verwerken. Boeren niet uitkopen en zonnevelden aanleggen op weilanden, maar ze voorrang geven op de voedselmarkt. Door de lokale landbouw en visserij juist te stimuleren reduceer je de emissie uitstoot die importeren uit andere werelddelen met zich meebrengt. Wereldleiders hun blabla laten doen via Microsoft Teams. 

Daar kan geen Tesla tegenop.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.