Het  verpr(e)utste denken

1 April is één van mijn favoriete dagen in het jaar. Ik mag gasten water schenken in plaats van jonge jenever, zeggen dat hun hele rekening voor mij is, dat alle bitterballen zijn vervangen voor groentekroketten en ga zo maar door.

Even had ik het idee dat ook Gemeente Amsterdam lekker op dreef was, ware het niet dat hun nieuwsitems een paar dagen later kwamen en dus geen grap konden zijn.

Het begon met een bericht dat de gemeente wil gaan verbieden dat er wordt gestopt en wordt gefotografeerd op de Wallen. Deze kop klinkt behoorlijk dramatisch, want letterlijk gezien zou dit betekenen dat je niet eens meer ergens mag stilstaan om de menukaart van één of andere aftandse uitbuiter te bekijken, of een plaatje van het Majoor Bosshardt monument mag schieten. Dat is natuurlijk niet waar ons B&W op uit is; Het doel is dat hele kuddes toeristen niet meer worden rondgeleid in de Hollandse ‘kijke-kijke-nie-kope’ way. Dit levert de schatkist bizar weinig op, maar de afdeling  Handhaving en Toezicht schijnt overuren te draaien door prostituees die zich bekeken voelen. Terwijl dit meisje als je het heel platonisch bekijkt gewoon iets dat in de etalage staat. Op het moment dat ik in de supermarkt rondloop word ik ook geen moment verplicht om appels te kopen indien ik bij de schappen met fruit stil heb gestaan.

Maar goed, in de wetenschap dat de zaakjes op onze Wallen niet altijd zuivere koffie zijn en sommige meisjes zeker niet voor dit leven hebben gekozen kan ik anderzijds nog wel in deze beslissing komen. Echter, slechts één dag later kwam er nogal tegenstrijdig nieuws over exact hetzelfde deel van de stad. Er wordt een excursie voor blinden over de Wallen georganiseerd, waarbij zij in de gelegenheid worden gesteld om te ruiken aan zwervers en te voelen aan de borsten van prostituees. Volgens mij is dit vragen om de toeristische tours 2.0 waarbij de Engelsen, Duitsers en Italianen gewapend met een dikke zwarte zonnebril en blindenstok over de Wallen gaan banjeren. Met een I’m sorry, Entschuldigung en Mi dispiace even iets lager dan die borsten tasten.

De controverse tussen nieuwsberichten kwam nog pijnlijker tot uiting met het bericht dat twee homo’s in elkaar zouden zijn geslagen omdat zij hand in hand liepen in de openbare ruimte. Iets waar wij als vrij, tolerant en vooruitstrevend land trots op zijn dat dat, ongeacht geaardheid moet kunnen. Nou ja, ongeacht je geaardheid, je mag natuurlijk geen pedofiel zijn want dat is vies, maar buiten dat zijn wij hartstikke tolerant. In tegenstelling tot al die achterlopende landen waar ze nog steeds denken dat homoseksualiteit vies is.

Wederom bleek dat het uiten van homoseksuele gevoelens niet door iedereen wordt getolereerd, waarbij de vraag bij mij naar boven kwam waar dat precies door komt. De meest voor de hand liggende reden is dat er kennelijk mensen zijn die zo hartstikke hetero zijn dat ze alles haten dat anders is. Ik vind het persoonlijk heel lastig om dit homo versus hetero verhaal zo zwartwit te zien, want voor mijn gevoel is het niet zo dat je als jezelf A voelt, je dan automatisch helemaal niets voor B voelt zonder er überhaupt ervaring mee te hebben.

Ik moest denken aan de boontjes die ik vroeger niet lustte, maar van mijn moeder op zijn minst een keer geproefd moest hebben voor ik kon zeggen dat ik ze niet op wilde eten. De achtbaan waar ik eerst in moest zijn geweest voor ik kon zeggen dat ik dat niet durfde en eerst moest proberen mijn eigen naam te schrijven voor ik kon zeggen dat ik dat niet kon. Zullen deze mensen die overduidelijk niets moeten hebben van homo’s ooit hebben geleerd om op zijn minst te accepteren dat sommigen broccoli lekkerder vinden dan spruitjes, botsautootjes leuker vinden dan de achtbaan en kleuren leuker dan schrijven. Of zullen ze die ook in elkaar slaan?

Misschien waren deze mafkezen wellicht gewoon op zoek waren naar ruzie toen ze toevallig deze homo’s tegenkwamen, maar voor hetzelfde geld was een heterostel het slachtoffer geweest dat ze hadden gevonden. In dat geval wil ik ze erop wijzen dat het bijna Pasen is en ze beter maar gewoon paaseieren moeten gaan zoeken in plaats van hommeles.

Chocolade paaseieren wel te verstaan en niet, zoals weer een andere mafkees, het verblijf van Artis binnen sneaken in de nacht om de eieren van pelikanen te jatten. Iedereen weet toch dat hazen niet van water houden en dus zeker niet in een pelikanenverblijf hun versierde chocolade eitjes zullen verstoppen?! Het meest schandalige van deze actie is nog wel dat mama pelikaan dermate verminkt was dat de dierenarts haar heeft moeten laten inslapen.

Nu ik dan toch over Pasen begin, toevallig ontdekte ik op de site van het CDA in Epe dat de definitie van Pasen onder andere verbroedering en liefde is. Deze combinatie van definities werd vervolgens door Alexander Pechtold uitgebeeld door hand in hand over het Binnenhof te lopen met een manlijke collega. Iets wat voor sommigen werd gezien als een heldenactie, maar ook werd beschreven als een schijnvertoning. Als hij nou ’s nachts door de Schilderswijk was gaan wandelen had het zin gehad, maar een zwaar bewaakte plaats als het Binnenhof is te makkelijk.

Dan blijf ik even in de Paasgedachte en komt bij mij een andere kus tussen twee mannen in een zwaarbewaakte omgeving in mij op die gebeurde in het bijzijn van zeer veel bewaking en die kus wordt ruim tweeduizend jaar later nog steeds op Goede Vrijdag herdacht. Dus wellicht heeft Pechtold hiermee wel degelijk geschiedenis geschreven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.